onsdag 10 november 2010

Saknaden av en bok

När man är färdig med en bra bok, sitter man oftast kvar med ett stort tomrum efter den. Och att orka starta på en ny känns nästan oövervinnerligt De första sidorna sniglar sig fram och man har inte alls lust att lära känna nya figurer och platser.

Sedan Eat, pray, love har jag läst Marian Keys - This charming man och Victoria Hislops - the Island. Två väldigt olika böcker men båda med karkatärer jag blev glad i och inte ville ta farväl av när jag bläddrade till sista sidan.

Nu ska jag ge mig i kast med La catedral del mar / Havets Katedral / Katedralen vid havet. Jag har en förhoppning om att den ska stå i stil med Ken Follets The pillars of the earth / Stormens tid / Svärdet och spiran och efterföljaren World without end / I all evighet / En värld utan slut. Ken Follet-böckerna gick nästan inte att lägga ifrån sig!

Inga kommentarer: