tisdag 9 november 2010

Svensk? Norsk? Svorsk? Skandinav!

Märkligt fenomen det där med identitet när man är utomlands. Vi var fyra svenskor - sedan många år bosatta i Norge - som reste till Marrakesh. När människor de första dagarna frågade var vi kom ifrån sa vi alla fyra spontant: - Norway. Efter ett litet tag ändrades detta till "Sweden".

Och vad är vi egentligen? I Norge känner jag mig svensk, och pga att alla hör att jag är det kunde jag aldrig komma på att säga att jag är norsk. Men om jag reser runt i Norge och någon frågar var jag kommer ifrån säger jag Oslo, för det är ju det som är hemma. Och utomlands känner jag mig tydligen norsk...

Lite identitetsförvirring alltså. Tänk då på alla "äkta" invandrare som kommer från en helt annan del av världen, som pratar ett helt annat språk och som ser helt annorlunda ut än oss Ola Nordmann och Medelsvensson. Ingen behöver veta att vi svenskar inte är norska om vi inte vill.

Det bästa är nog att kalla sig Skandinav, det känns riktigt och rätt. Och hade sillsalaten funnits kvar som offentlig flagga hade jag hissat den till topps på mina och sambons gemensamma bemärkelsedagar!

Inga kommentarer: