söndag 26 juni 2011

"Sci Fi, Japan och sånt"

På väg hem genom centrum dök det plötsligt upp Pokemons, Japanska mangas, Sagan om ringen-aktiga figurer och andra märkliga varelser. Ju närmre Youngstorget vi kom, desto tätare mellan maskeradmänniskorna. Och vi insåg att det här inte bara kan vara en vanlig maskerad; alla var väldigt genomförda. Så sambon sprang och frågade någon medan jag ivrigt knippsade. Svaret jag fick av honom var att det hade varit "Sci Fi, Japan och sånt" i helgen... Inte speciellt mycket klokare spatserade vi hemåt för att kolla på nätet: "Desucon er et kulturarrangement for science fiction, fantasy og japansk kultur som holdes på Oslo Kongressenter den 25. og 26. juni". Ordet "cosplay" har också figurerat (nu har jag googlat det och det betyder Costume play), och jag känner mig bara mer och mer som en malplacerad bestemor på byen... Sambons svar var nog mest talande trots allt; det har varit Sci Fi, Japan och sånt i Oslo i helgen ;-)






2 kommentarer:

ichigo-chan sa...

cosplay är en japansk, jag antar att man kan säga konstform. det hela går ut på att man klär ut sig och i allmänhet är en karaktär från en manga, anime eller ett spel. trots att det kan låta ganska barnslig så är det oerhört seriöst och de flesta cosplayers (de som utför cosplay) lägger ner massor med pengar, tid och arbete på sina dräkter för att de skall vara så lika orginalen som möjligt.Nyligen avgjorde till och med SM i cosplay.
Hoppas du blir lite klokare nu ^^
kram från en som är lite onödigt insnöad i japansk kultur

Gamla mamman sa...

Tack för jättebra förklaring! Nu blev jag definitivt klokare :-) Hade älskat det som lite yngre; en av mina favoritsysselsättningar var att klä ut mig!
Kram