söndag 31 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Party, rastaflätor, packning och avsked

Soffis är på väg hem från Jamaica, men eftersom jag inte har fått bloggat lägger jag ihop hennes tre senaste inlägg här. Det har varit så roligt att få följa med - tack Soffipropp! Ha en lycklig resa hem och flyg försiktigt, ser fram emot att ses igen!

*********************

Efter jobbet var det dags att fixa frisyren inför Jamaica Colours Costume Party imorgon. Rhianna följde med mig över till grannhuset. Grannhuset är stort och inhyser många personer. Jag vet inte varför, men det var inte systern från igår, utan en annan kvinna (Bianca) som kom ut för att ordna mitt hår. Jag lät henne få fria händer efter att ha förklarat att jag skulle på fest med jamaicanskt tema.

Det var en dryg timmes pina att få håret flätat. Jag grimaserade (men höll mig tyst) när hon slet i alla småhår för att få in dem i de tunna flätorna. Dessutom satt vi utomhus och myggorna bet mig ganska ivrigt under hela behandlingen. Men ska man vara fin får man lida pin :-) Tycker i och för sig inte att jag blev fin...väldigt ovant och ingenting jag kommer att fortsätta med. Jag lovar :-) Känns ungefär som att jag är rakad uppe på huvudet och har några tunna tottar som hänger i nacken..haha!


Det var stor publik under hela friseringen. Jag vet inte hur många barn (och vuxna) som bor i huset men ganska många är det. Inte alla tittade på, men många. Småtjejerna ville känna på mitt hår och sa "Wow, it's soft!". När jag var färdig så frågade jag om barnen ville vara med på bild. Det ville de förstås! Och de ville ha med mig på bilden. Så här blev resultatet (inte alla barnen i huset är med på bilden):





Ikväll har jag också fått en inbjudan till slumber party (pyjamasparty) på torsdag. Rhianna ordnar och jag och Joshua är inbjudna. Vi ska leka lekar, äta mat och snacks, samt sova alla tre i samma rum. Det är en sorts avskedsfest och ska bli mitt livs kväll, säger hon, så jag väntar med spänning :-)


***********************


Jag hade inte med mig kameran igår och har därför tyvärr inga bilder från utklädningsfesten. Det var en färglad fest! Alla kom i gult, grönt, svart och rött. De flesta volontärerna hade valt en ganska enkel lösning med t-shirt, fotbollströja och kjol eller byxor. Några också med reggeamössa eller liknande på huvudet. Personalen på Projects Abroad var helt fantastiskt uppklädda (och utklädda) i full utstyrsel. Jag önskar jag hade bilder att visa. Jag ska se om jag kan få tag på bilder av någon som fotade. Själv hade jag grön Bob Marley-tshirt med svarta tights (ja, jamaicanerna går klädda i bara t-shirt och tights) med kompletterande halsband och armband, samt knallgula badtofflor. Och så frisyren förstås.


***********************


Sista dagen hos Christiana Potatoes och sista dagen i Mandeville idag. Imorgon åker jag till Montego Bay. Montego Bay är Jamiacas största turistort och badort. Eftersom jag flyger därifrån på söndag, så tänkte jag passa på att få sista helgen på stranden och samtidigt vara nära flygplatsen. Det mesta jag hade förväntat mig av mina veckor här på Jamaica har gått i uppfyllelse. Och väl så det. En sak jag dock hade trott jag skulle få mer av är strand och bad. Och de flesta av er vet nog att jag inte är en överdriven strand- och badtjej... Så jag har nu bokat en natt på ett hotell vid stranden i Montego Bay för att få uppleva två dagar på stranden. När det gäller vädret, så hade jag inte ens tänkt tanken att det skulle kunna regna, förutom då det vanliga regnet på eftermiddagarna. Ser dock ut till att jag kommer att tillbringa två dagar i regn om man ska tro yr.no:


Men då får jag väl ligga inomhus eller under ett paraply och läsa en bok istället. Eller förlusta mig på äventyrsbadet som hör till hotellet :-) Det ska nog gå bra.

Det har varit flera avsked i dag: på jobbet och på kontoret. Jag har ju hela tiden vetat att jag inte skulle stanna mer än fyra veckor så det är inte så hemskt, men ändå lite tråkigt att säga hejdå till personer som man har trivts med och samtidigt veta att man kanske inte kommer att ses igen. Och så har jag fått ett jättefint brev av Rhianna idag där hon tackar för min tid med dem här och skriver att hon alltid kommer att minnas det vi har upplevt tillsammans.

Jag har nu också köpt med mig det sista av souvenirer, mat, m.m. som jag vill ha med mig hem. Kaffet här är jättegott, t.ex...

Slumber party igår var riktigt roligt! Vi åt kyckling och ris från KFC, samt pizza från Dominos. För inspiration till er som ska ha barnkalas kommer här också en lista på de lekar som vi lekte: Pillow fight, Make Overs, Truth and dare, Bowling, Pencil in a bottle. Vi hade också fyra lekar som vi inte hann med: Adventure Coasters, Pin the tall on the donkey, Treasure gunt och Shell painting.

Här kommer ett foto från utklädningfesten som visar några ur personalen. Bilden är något mörk, men det var det bästa jag fick tag på som visade deras utstyrsel:

Jag har tagit ut afroflätorna och fått afrohår. Eller kanske närmare bestämt 80-talskrus. Så här såg jag också ut på 80-talet efter att ha krusat håret, om jag minns rätt ;-)

Nu ska jag börja packa. Jag blir hämtad av en chaufför kl 10 imorgon. Det är två andra volontärer som ska med samma bil, men jag vet inte om de flyger redan imorgon eller om de också ska spendera helgen i Montego Bay.

Det är lite tråkigt att perioden här på Jamaica är över, men jag ser också fram emot att komma hem till Skandinavien igen. Även om jag förstås gruvar mig litegrann för att komma till Oslo. Trots att jag följer med på nyheterna och har pratat med många om händelserna i Oslo, så tror jag att det kommer att bli lite av en chock. Men jag ser mycket fram emot att träffa vänner och familj snart igen!

Osäker på om jag kommer att skriva något mer medan jag är här på Jamaica. Det kan hända att nästa inlägg blir först när jag har kommit hem. Ha det så bra så länge :-) Eller som man säger här på Jamaica: "Later!"

1 kommentar:

Unknown sa...

Det har varit roligt att följa din resa:) Och oroa dig inte för vädret, YR har knappt haft rätt på vädret på flera veckor;) Kram