måndag 1 augusti 2011

Dagens Wiki - Hur mycket vatten finns det i haven?

Sommaren har hittills varit fylld av hav och salta bad; varmt och vackert på Korsika, kallare men ännu vackrare i Bohuslän. Men hur mycket vatten finns det egentligen i haven?

Haven täcker 71 procent av jordens yta, arealen är 361 miljoner kvadratkilometer och består av omkring 1,368 miljarder kubikkilometer vatten. Man kan tänka sig vattnets volym som en kub med kantlängden 1 111 kilometer fylld med vatten. Hydrosfärens - dvs allt vatten som finns i haven, sjöarna, floderna, marken, isen och glaciärerna, vatten bundet i biosfären, dvs växtlighet och andra levande organismer (inklusive oss själva), samt i atmosfären - totala massa är omkring 1 400 000 000 000 000 000 ton vilket utgör ungefär 0,023 procent av jordens totala massa. Och jag som tänkte jag skulle fått ett svar i liter... det orkar jag definitivt inte räkna om - jag har ju ändå semester :-) Tror jag cyklar och tar mig ett dopp i en insjö istället. Ha en fin dag!






Inga kommentarer: