tisdag 30 oktober 2012

Hen

Är det något jag avskyr så är det vissa svenskars överdrivna politiska korrekthet, och ett väldigt talande exempel på det är användningen av ordet "hen". Låt hon vara hon och han vara han menar jag - det är väl någon mening med att vi är skapade olika? Kunde aldrig tänkt mig sätta mina ev barn på dagis eller skola där man använder hen som begrepp på barnen. Är det verkligen någon som på allvar tror att det skulle hjälpa mot eventuella orättvisor eller andra hemskheter som skiljer könen åt? Eller att det ger barnen en annan frihet i förhållande till sin identitet?

Men, här i Thailand får begreppet en helt annan innebörd för mig. Det finns gott om transsexuella (eller transvestiter eller vad det nu är?), och här tycker jag begreppet kommer väl till användning! Att säga shemale eller ladyboy låter fort nedlåtande och vulgärt, och antyder att personen ifråga jobbar inom sexindustrin. Men det finns gott om unga män som ser ut som vackra unga kvinnor - välsminkade, välmanikyrerade och välklädda - med ordinära jobb i butiker eller på restauranger. Har inte lyckats förstå deras läggning eller behov än, och tills dess tycker jag att hen är ett passande ord. Det är väl det hen betyder - en blandning av hon och han, ett begrepp för en person som det är svårt att placera rent könsmässigt. Kanske dock inte ska användas på engelska; en höna vill väl ingen vara, varken han, hon eller hen.


1 kommentar:

VivanDivanGoesFashion sa...

Jag håller helt med dig. Jag tycker det nästan blir lite larvigt när man tar bort ordet "dockvrå" eller rent av tar bort alla dockor på dagis för att de är köns-relaterade leksaker. Varför kan inte barn få leka med dockor. Min Felix leker också med dockor fast han är kille men då blir det "gubbar" och det är väl ok det med tycker jag. Och eftersom jag har en av varje vet jag att de är väldigt olika. En är väldigt tjejig och en väldigt pojkig. Felix gillar bilar och verktyg och Emilia dockor och prinsessklänningar. Och det är absolut inget vi styrt dem till utan de har själva hittat sina intressen. Så jag tror inte heller vi vinner något på att avkönifiera barnen...

Kram
/Vivvi