tisdag 4 december 2012

Ett Rathaus

Jag är nog lite smyg-tysk. Hör alltid att tyska är hårt och fult och svårt och tråkigt. Jag har nu haft den turen att jag aldrig tvingats läsa tyska, så jag kanske inte är opartisk i frågan, men jag tycker faktiskt att tyska är fint! Och varje gång jag är i Tyskland får jag sån lust att lära mig språket. Lär mig ett par nya ord varje gång, och jag har någon sorts avlägsen plan om att åka till Heidelberg en sommar och lära mig det ordentligt. Men än så länge går jag runt och svinertyskar av hjärtans lust. Älskar att säga "jaaa" och "najn" och "bitte" och "genau" och "natyrlisch" och annat fint. Med mig hem i baggaget har jag ett par nya lärdommar, som jag också har mastodontövat på i helgen. Såna väldigt användbara ord som rathaus och sahne och mandeln ;-)

Och på tal om rathaus, så är rådhuset i Hamburg en dröm av en byggnad. Ett riktigt sagoslott! Och med julmarknad på platsen framför, med glittrande ljus, julgranar, karuseller, doften av brända mandlar och glühweinglada människor, går man runt som lite i en sagovärld!


Och nu ska jag sluta dra ut mer på helgens äventyr - men det är höstens och vinterns hottaste tips; gör en helgresa till någon av tysklands julmarknader! Nu har jag bara sett de i Lübeck och Hamburg, men de kan jag i alla fall rekommendera varmt!

Inga kommentarer: