torsdag 3 januari 2013

Nytt år - nya ... tänder!

Ännu ett beslut är fattat; ett ganska stort, ett ganska jobbigt, som jag tvivlat mig fram till. Det känns sådär egentligen, mest eftersom jag brukar känna att jag gör riktigt. Nu vet jag inte helt... Jag ska sätta in tandställning! Så nu blir det stålkäft och tuff-tuff-tåg på mig i två år! Jäklar vad jag inte alls ser fram emot de två åren; det kommer göra ont, det kommer vara fult, det kommer bli dyrt. Men det börjar bli nödvändigt. Mina tänder, speciellt nedre tandraden, ser ut som de är brutalt inkastade i käften, och sista året har de rört sig ganska mycket igen. Konsekvensen kan bli att jag inte får bitit ihop ordentligt, och hur ska man då kunna tugga i sig choklad?

Var hos kjeveortoped idag och tog massa röntgenbilder, foton och avtryck. Om två veckor ska jag dit igen och lägga planen för förvandlingen! Lite spännande är det allt också, och förhoppningsvis blir resultatet också jämna, fina tänder. Och om Tompa kan, så kan väl jag! ;-)

Nån som har erfarenhet av tandställning i vuxen ålder?


15 kommentarer:

K. sa...

Åhh, detta med tänder ja. Nej, tyvärr har jag ingen alls erfarenhet av tandställning, men jag hoppas verkligen det går bra och att resultet blir riktigt snyggt. Kram

VivanDivanGoesFashion sa...

Jag hade tandställning i tidiga tonåren och jag minns verkligen hur jag avskydde det då. Precis i den åldern då man är känslig och utseende börjar bli viktigt. Även om jag nu är glad att ha det gjort så tror jag att man som vuxen kanske är mer mogen och förstår vad det leder till. Under de två åren ca som jag hade eländet log jag alltid med handen för munnen. Men två pr går fort och vips kommer du vara av med den och då är man sååå glad att det är gjort. Det gör ont varje gång de spänner och skaver ibland men inget man inte står ut med så det behöver du inte oroa dig för :-)


Tycker du gör rätt i à f, det här grejar du :-)


Kram
/Vivvi

Flippis sa...

Modig är du, har tyvärr ingen erfarenhet. Hade inte min första tandläkare gett mig en skräck som delvis fortfarande sitter i, skulle jag haft tandställning. skäms alltid för mina fula tänder. Fint har här blivit inne och de 2 koftorna i förra inlägget, bor även hos mig just i de färgerna och de är ju fina båda två till Opulenten! Klem

OddStyle.dk sa...

Ja hvorfår ikk´ :-) Hvis det er dét man drømmer om, så gå efter det. Vi har det her ene liv...! Jeg vil i hvert fald gå efter mine drømme :o) Stort kram

Anonym sa...

Hei:) har ei venninne som har hatt regulering i voksen alder, hun slipte også noen av tennene. Hun er blitt så fin!! Så lykke til:)

Anonym sa...

Har du kvar din röda Taradiddle Dress från Odd Molly? =)

Sara Mia sa...

Jag korrigerade mina tänder i vuxen ålder och det gick faktiskt bra. Faktum är att jag var betydligt mer motiverad än jag var som ung. Visst var det lite jobbigt vissa gånger, men det uppvägdes trots allt när man tänkte på resultatet. Jag tror det kommer att gå fint för dig. Två år av ens liv är ju ändå en kort tid. Lycka till, kram!

Anonym sa...

Oj! Wow, vilket beslut! Jag har också funderat på att göra det i underkäken. Vad kommer det att kosta?
Tycker du är modig som gör det, och jag kommer definitivt vilja ta bilder av det (förstår om du inte vill) för det är ju sååå charmerande!

Anne sa...

Hahaha förlåt men rubriken är så kul :) tror du gör rätt och de kamrater jag har som korrigerat i vuxen ålder tycker att det överlag gick bra. Dessutom är det inte så fult som man själv tycker och faktiskt ganska vanligt. Lycka till!
Kram

Gamla mamman sa...

Å vad söta ni är!! Tack för tankar och pepp och stöd :-) Det kommer säkert bli jävligt i perioder, men efter att ha tagit första steget idag känner jag mig redo! Och bäst att göra något åt det medan jag fortfarande kan bita ihop ordentligt.

Facutvivas - man vet tyvärr inte vad det kommer kosta, man betalar per gång, men de säger att man får räkna med ca 15000 per käke... Inte billigt alltså, men jag har lagt undan pengar som ska användas till sånt här, och man betalar som sagt löpande så det känns ok. Jätteroligt om du vill ta bilder! Jag ställer upp :-) Så får vi se om jag vågar publicera dem...

Anonym, Taradiddle är kvar. Inte till salu tyvärr om det var det du tänkte på. Inte nu i alla fall, men kanske kan ångra mig :-)

Kramar alla!

Hilde sa...

Jag hade tandställning i över 3 år men då som ung:) Det är helt otroligt att de kan fixa till det. Ingen tänder hos mig stod rätt, och de fick dra ut 4 för att få plats, samt ett överbett på 12 mm som skulle dras in. Hur ont det kommer att göra beror nog på hur stor korrigering du ska gör. Soppa är bra mat när det gör som ondast. Jag tycker du ska köra på, du är cool.
Kram

Fiona sa...

Om du har gått och dragit på det så känns det väl skönt att du bestämt dig. Vår ena dotter har haft tandställning i två år och nu är den borta. Jättefint resultat! Vi betalade lite extra för att få "tandfärgade" plattor på framtänderna vilket gjorde att det inte blev så mycket "metall" som blänker när man visar tänderna. Blev diskret och snyggt!
Lycka till!
Kram

Kofttanten sa...

Jag ska bli av med min tandställning i februari efter fyra år. Fyller 40 till sommaren så det är skönt att få slippa tills dess i alla fall. Tycker absolut du ska göra det. Man vänjer sg snabbt faktiskt.

Gamla mamman sa...

Hej! Roligt att höra, tack för kommentaren :-) Det ska faktiskt bli lite spännande. Och så får vi hoppas att resultatet blir bra. Grattis till bra genomförda fyra år och lycka till! Hoppas det blir som du har tänkt.

Petetr sa...

Jag är ju ett år för sen men tänkte att jag ändå kunde peppa din fortsatta resa.
Jag skaffade tandställning som 38-åring och det var värt både pengar och tid. Viss var vissa saker lite knepiga och i början innan jag vant mig höll jag på att bli tokig. :D

Jag hade också vita fästen fast både upp och nere. Det ångrade jag snabbt då de var större och vassare än metallfästen. Det ser även snyggare ut med färgade gummiband när man har metall. hahaha.....

Det är inga problem att ha tandställning som vuxen och ibland är det även riktigt snyggt. Skulle inte tveka att göra om det igen om det skulle behövas.

Ta en titt:
http://elmis.se/2013/01/20/jubileum-eller-nat/