lördag 23 februari 2013

Kolakakor

Inte ofta jag bakar, men förra veckan hände det. Skulle ha något mer till allahjärtans-fikat än semlor och kom att tänka på svägerskans (som bakar betydligt oftare och bättre än jag) kolakakor. Och lättare kakor finns nog inte! Dessutom väldigt goda. Lite sega, men ändå spröda. Bäst av allt är att man får en ordentlig mängd av ett recept, och de är utmärkta att förvara i nån fin kakburk.


RECEPT - SEGA KOLAKAKOR
ca 40 st

100 gram smör
1 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 msk sirap
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker


       

Låt smöret bli rumstempererat. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser med händerna till en formbar smet. Forma (rulla ut) degen till tre fingertjocka längder och placera på en plåt. Platta till längderna något, och sätt in i ugnen i 10 minuter. Låt längderna, som nu har svällt, precis sjunka ihop lite grann och ta sedan ut dem ur ugnen. (Detta gör att segheten bibehålls på bästa sätt.) Snitta längderna diagonalt i ca 40 bitar (10-15 per längd) medan kakorna är varma. Låt svalna lite innan servering.

2 kommentarer:

Fröken Abbe sa...

Jag är inget fan av torra kakor, men en kolakaka kan faktiskt vara god just om den är seg. Tyvärr tror jag många som bakar de här gör de lite hårdare. Eller i alla fall de jag råkat bli bjuden på.
Duktigt av dig!
Kram

Life´s Silverlining and I sa...

Jag älskar kakor! Min största passion:) vilken fin kombo nedan. Kram Nilla