söndag 25 augusti 2013

Thinspiration

Jag har varit inne på det vid flera tillfällen - kolla bl a in det här inlägget - och nu är jag inne på det igen, pga det stundande Stortingsvalet. Inte för att jag får rösta; jag är inte norsk medborgare, men för att hänga med (och för att jag har intresset) har jag försökt sätta mig in i partiprogram, debatter och de viktigaste sakfrågorna.

Efter att ha "fejkat" mina synpunkter i en valgomat för att kunna få lite bättre inblick i vissa partiers värderingar, fick jag upp Kristelig folkeparti eller Krf (ganska likt Kristdemokraterna, men "norskare" och lite mer vänstervänligt) som ett av alternativen jag borde rösta på. Efter ännu ett litet test - och insikten om att Venstre; som är ett liberalt borgerligt mittenparti och som pratar sig varma om miljövärn, över huvudtaget inte ALLS främjar några förslag eller krav för miljöns skull (ser förresten ut som att Norges Miljøpartiet de grønne med rätta är på stark frammarsch) - stod det klart att jag visserligen inte sympatiserar med allt, men att Krf har några väldigt viktiga och intressanta hjärtesaker. Bl a lägger de fram ett förslag om att alla retuscherade reklambilder etc ska märkas, för att på så sätt uppnå minskad hets, press och krav på unga människor. Mycket bra tycker jag!

Surfade vidare genom några artiklar om Krf's politik och kom för första gången i kontakt med begreppet "thinspiration". Efter en kort stund insåg jag - som ju namnet också säger - att thinspiration är tänkt som inspiration till de som vill bli/vara smala, slanka och tunna. I begreppet - om jag uppfattar det riktigt - ligger också att man ska vara vältränad och "fit", ha definierade muskler och "sixpack", äta übersunt och se sådär smashing ut (en rad andra begrepp är knytet till detta). Om ni klickar på länken ovan kan ni också surfa vidare. Om ni orkar...

För via thinspiration kom jag snabbt in på några fler obekanta och för mig helt nya begrepp; ana, pro-ana, mia och pro-mia. Dvs begrepp kring Anoreksi och Bullimi. Det visar sig nämligen att hundratusentals av unga tjejer (och en och annan ung kille) har blivit så till den milda grad "thinspirerade", att Anoreksi och Bullimi anses vara den rätta vägen till yttre perfektion, en livsstil snarare än en sjukdom och utstickande kotor och ben idealet!!!

Nu har flera av de sociala medierna och IT-jättarna; instagram, twitter, facebook etc förbjudit bruk av begreppen pro-ana och pro-mia, samt sajter som aktivt uppmanar och vägleder i hur man "lyckas". Men oavsett hur mycket man censurerar kvarstår ju problemet, och kommer att växa om vi inte gör något - unga människor känner sån press på att vara "perfekta" att de hellre svälter än äter normalt, hellre står på gym 7 dagar i veckan än träffar vänner i sommarsolen, hellre DÖR än lever i och med en normal kropp!

Media, oppinionsbildare, kändisar, politiker - VAKNA UPP! GÖR NÅGOT! Själv ska jag försöka tänka noggrannt igenom inläggen jag publicerar här, och jag ska försöka fokusera på och inspirera till äkta glädje. Happyration kanske kan bli ett nytt begrepp? Spela fotboll i bakgården med grannarna, gör en hjärtformad chokladfondant, klappa en katt, gör skuggfigurer mot en vägg. Skratta högt och ofta, ta inte dig själv och livet så högtidligt, fnissa när du inte får, njut av här och nu, gå din egen väg. När livet en gång tar slut är den som upplevt mest glädje vinnaren!




2 kommentarer:

Nära vill jag leva sa...

Först och främst ett heja dig.
Det är helt sjuka ideal som gäller, det är nästan så att fantasikroppen eller den ultimata kroppen blir till den riktiga och att riktiga kroppar nästan blir obskyra.
Jag funderar på hur ett samhälle påverkas av att det krävs någon slags kroppslig perfektion och dessutom perfektion på alla plan. Om man nu inte råkar vara en skön laidbacklirare typ Plura då.
Tiden då vi mätte skallar mm slikt är inte långt borta och det vet vi ju vart det leder.

Kramar

Anonym sa...

Mycket, mycket bra inlägg med många tänkvärda och viktiga tankar!!! Att njuta har blivit fult, vilket lett till att många helt avstår ifrån det, medan andra fått njutningsbulimi. Var tog det naturliga, äkta, sanna, glädjefyllda, fria och okonstlade vägen? Heja dig Tigern som lyfte ämnet! Mindre kravfylldhet och mer glädje, njutning och avspänd inställning till livet - ja, det skulle de flesta av oss må bättre av!!!! <3