torsdag 22 maj 2014

I rött, vitt och blått

Det har varit 17-maj-firande i tigerstaden, storslaget sådant med 200-årsjubileum, rekord i antal människor på Karl Johan och antal skolor i barntåget. Själv ställde jag till med storslaget besök från Sverige och storslagen brunch med de närmsta vännerna, och vi blev bjudna på storslagen grillning på kvällen. Det blev en lyckad dag (dumt bara att de hade placerat den en lördag i år...) med andra ord, och trots att jag fortfarande är svensk medborgare och svensk i hjärta och sinne, känner jag så starkt för Norges stolta nationaldag. Den ger mig samma stora, varma, härliga känslor som jul och midsommar gör. ALLA är ute och viftar med sina norska flaggor, klädda i det finaste man har. Orkestrar spelar, fåglar sjungar, folk är glada, våren är som vackrast, kungafamiljen vinkar ihärdigt. Man grillar, träffar vänner och familj, suger i sig av god stämning och fint väder. Hela världen går i rött, vitt och blått! Och man får äta hur mycket glass och jordgubbar man vill och dricka champagne redan från frukost :-)

Som att inte detta är nog i sig, hade jag alltså långhelgsbesök. Och hur bra allt än var, så är det besöket som var allra bäst. Pigga, glada, hjälpsamma, gulliga, tacksamma bror, svägerska och lilla, lilla grynet. Det blev tomt när de reste, men minnena - och bilderna - är kvar; och som tur är bor de inte så väldigt långt bort.












4 kommentarer:

Titti08 sa...

härliga bilder på firandet!
Du i finklädsel.
Kram Titti

mamma sa...

Helt underbara bilder!

Kraaaaam

Flippis sa...

Det är något jag önskar, att vi firade lika fint och mycket i sverige. Helt ljuvliga bilder såklart, Kramar

Hilde sa...

Så fina bilder, och vad mysigt ni haft det. Nästa år har mina föräldrar lovat komma hit till 17 mai, så firar vi i Halden. Det ska bli kul!