fredag 25 mars 2011

8 saker du inte visste om mig

Fick en utmaning av söta Molly-blogg-kompis Lindiloo, och de måste ju antas :-) Trodde det skulle bli skitsvårt att komma på 8 saker - tillräckligt intressanta att läsa om - men jag fick nästan hejda mig. Vet ju dock inte om det blev så intressant. Ja, ja, ni får hålla till godo! Här är 8 saker ni inte visste om mig.

1) Jag är gammal ballerina. Ingen prima, men dock. Jobbade extra under studietiden som dansare på diverse tillställningar och var i en period mer eller mindre fast inventarie på scenerna på Stena Lines färjor. Saknar det verkligen, inget är ju så upplyftande som att dansa, men känner ändå att jag gjorde riktigt som inte satsade på dansen som yrke.

2) Jag har följt ett par säsonger av Paradise hotel. Och då snackar vi slaviskt! Skäms över det, men det är verkligen ett gift! Satt ofta och svor och pratade skit om de som var med - men hur idiotiskt är då inte att titta på det?! Nu försöker jag för allt i världen undvika årets upplaga så jag inte sitter där igen som en igel framför TV-rutan.

3) Jag är världens absolut sämsta på att sy! Kan sticka och virka så där någorlunda brukbart, men att t o m trä en nål och tråd klarar jag att sjabbla till. Symaskinen - som jag önskade mig av mamma och som jag tänkte skulle råda bot - står fortfarande efter flera år oanvänd... Förutom när den var utlånad till en kollega vid ett tillfälle. Förlåt mamma!

4) Jag älskar smör! Kan t o m gaffla i mig med sked. Eller skeda. Inte att jag gör det, smakar lite ibland om paketet står framme, men jag kunde gärna gjort det :-)

5) Jag lider av gikt. Jepp, "portvinstå" eller "den frossande mannens sjukdom" som det kallas. Sånt som gamla alkoholiserade gubbar har alltså! Svimmade - min första och enda gång hittills - när jag på legevakten / jourcentralen fick reda på att det var gikt. Av smärta, rädsla och skam... Verkade helt otroligt att jag skulle ha det! Men har senare förstått att det kan drabba alla åldrar, att det är ärftligt, att det hänger ihop med njursten, att morfars systrar fick det i ung ålder och att mamma hade njursten när hon var i min ålder. Så här står det på Wikipedia: "Gikt orsakas av att halten svårlöslig urinsyra (urat) i blodet ökar och faller ut i kristaller. Urinsyran kristalliserar och lägger sig i leder, senor och omgivande vävnad. Detta ger akut inflammation, vilket medför att leden svullnar, rodnar och ömmar starkt. Kristallerna kan även bilda njursten." Men jag tycker bilden är mer talande - det gör rätt och slätt helvetiskt och obeskrivligt ont i tån! Man kan inte ens ha ett tunnt lakan på tån om man ska kunna sova :-)



Eller lider och lider förresten, det gör jag inte dagligen. Har bara haft ett enda "anfall" och det gick över på några veckor. Hoppas det dröjer lääänge till nästa. Eller att jag slipper det alls!

6) Jag har aldrig haft bil, och försöker i det längsta undvika det. Inte pga att jag är någon miljöaktivist, men mest för att det är krångligt utan parkering, det är dyrt och det faktiskt är ganska onödigt som vi bor, och som jag alltid tidigare bott för mig själv; mitt i stan.

7) Jag är en racer på att göra varm chokladsås! Världens bästa och ett arv från mor. Mums! Kolla in receptet här.

8) Jag gråtar hela tiden och pga allt! Just nu gråter jag t ex av slutet på äventyrsfilmen och B-rullen Willow från 1988.... Gråter också under medarbetarsamtal, när jag är rasande på sambon, när jag får ett fint mail eller kommentar på bloggen, när jag säger hej då efter besök av familjen... Det var en gång i tiden när jag kunde utnyttja tårarna inför en förskräckt sambon, men den tiden är förbi ;-)

Det var lite om mig det! Kram allihopa och ni bloggare - anta gärna utmaningen ni med! Skickar ut den lite på måfå här i blogglandia.

12 kommentarer:

VivanDivanGoesFashion sa...

Vad kul att få reda på lite mer om dig. Trist med gikten och hoppas du slipper fler anfall. Skulle nästan´kunnat gissa att du var dansare på din hållning på bilderna. :-)

Önskar dig en riktigt trevlig helg
kram
/Vivvi

Gamla mamman sa...

Ja, dumma gikten kan jag gott vara utan! Men peppar, peppar, har ju bara skett en gång. Länge sen jag dansade, men bra om hållningen håller i sig :-)

God helg till dig också!
Kramar

Unknown sa...

Kul läsning! Och Willow har jag sett minst 30 gånger!Älskar den filmen, kalkon eller inte:) Kram!

Lindi Loo sa...

Vad kul att du antog utmaningen! Spännande att få veta mer om dig! Känner igen pinsamma tv program och tårarna som flödar... Kram och ha en fin helg!

Unknown sa...

Haha jag är också sämst på att sy. Vet inte ens hur man trär en symaskin längre :-D
kram

MollyB sa...

Kul att få veta lite mer om dig. Jag har fått samma utmaning men vet inte vad jag ska skriva?? Får nog tänka på det... ;-)
Kram till dig ballerina!!

Nadia sa...

Kul att få veta mer om vår Tiger!
Och kul blandning på saker du delar med dig av
Hoppas gikten aldrig mer biter dig och att du får en fin helg!
Kram

Anonym sa...

Hei du! Verdens søteste tiger!

Nå har jeg kjent deg i 10 år (! :D), og har aldri sett deg gråte så vidt jeg kan huske? Men jeg ble enda litt mer glad i deg når jeg leste listen og så at vi hadde en ting til til felles. He he. Tigre er jo litt tøffe (i hvert fall på utsiden), men siden de er store pusekatter er det godt å vite at de er svært myke inni. Sånn er det jo for meg også - løven... Glad i deg, tigeren! Og håper vi får masse tid sammen i april før vi drar bort til sommer og sol resten av våren.

Stor klem fra løven på grefsen

Gamla mamman sa...

Linda G - Var lite spänd på vad jag skulle tycka om Willow så här många år efter den hade sin storhetstid i den tigerska hemmet (brorsan och jag älskade den och såg den säkert 30 gånger vi med). Men den var fortfarande lika bra!! Roligt höra att det finns fler filmnördar :-)

Lindiloo - blev ju inspirerad av dig och de andra, tack för utamaningen :-)

Hoffsan - ha ha, nej nål och tråd hör inte hemma här. Det är ett under att jag fått ihop blommorna i sjalen. Gôtt att det finns fler som mig! :-)

MollyB - när jag väl började tänka bara svämmade sakerna över! Give it a go, skulle gärna veta lite mer om MollyB!

Nadia - tack för kommentaren! Roligt att dela med sig lite av privatlivet utanför blogglandia. Utmaningen till dig nästa gång? :-) Håller med, hoppas gikten inte biter igen!

Løven på grefsen - Så söt du är! Det är mest tyst gråt här, med ögon som bara kanske svämmar över. Och det gör de nu... :-) Du kan ju tänka dig sviger-julaftnar när vi ska läsa kort och öppna paket tillsammans ;-) Vi måste absolut ses innan ni reser!

Stor och varm kram till er alla! Och hoppas ni får en fin helg!

Odd me sa...

Stackare! Gikt som ska göra så ont. Tur att det verkar hålla sig borta!
Talande bild :-O Kram

Lingonberrie sa...

Fint att veta mer om dig. Vi har gråten och smöret gemensamt och säkert mer....:-)

Kram!

Gamla mamman sa...

Odd me - ja, bilden är jättebra - känns precis som du har en liten djävul som gnager på tån :-)

Lingon - Gråt och smör är bra gemensamma nämnare :-)

Kramar till er molly-tjejer!