tisdag 17 maj 2011

Ja vi elsker dette landet!

Ingen annan stans i världen kan man väl fira nationaldag som i Norge! Det är pølser, boller, brus, is, 17. mai-tåg (109 av Oslos skolor gick förbi slottet och vinkade på kungen idag), korps, flagg, champagne-frukost, bunader, russ og smilende mennesker så långt ögat kan nå. Karl Johan är en syn man aldrig glömmer, och trots att jag nu varit med om många nästan helt lika firanden tröttnar jag inte. Imponerande hur man lyckats göra dagen till allas dag, med fokus på barnen och glädjen. Borta är militärparader och svulstiga tal. När solen dessutom visar fram Oslo från sin bästa sida under årets vackraste tid blir jag nästan rörd :-) Ja, vi elsker dette landet!



 







6 kommentarer:

Anne sa...

Jag vill oxå ha syttende (stavas det så???) maj!
Kram

Odd me sa...

Kul ni har! Och fint väder med :) Kram

Nadia sa...

Åh så härligt det ser ut!
Vi skulle behöva lite sån anda till vår egen nationaldag :-)
Kram

Hilde sa...

Tack för alla fina bilder! Nu har jag i alla fall fått se lite, och lite mer ska jag kolla på nrk i kväll. I dag är det första gången i mitt 37 åriga liv jag inte firar 17 mai. Det känns lite i magen att jag missat detta, och speciellt när brorsan berättade om sin fantastiska champange frukost i dag.
Kram

Unknown sa...

Jag önskar att vi vore lika duktiga på att fira våran national-dag! Ser ur-mysigt ut! Kram

Gamla mamman sa...

Frösötös - Du får komma hit! Syttende är riktigt :-)

Odd me - verkligen tur med vädret, prognosen var regn

Nadia - ja, tänk om 6:e juni kunde bli nåt liknande!

Hilde - förstår det känns konstigt! Hoppas du får med dig det igen nästa år :-)

Linda - Det blir säkert mer och bättre 6:e juni-firande med tiden. Annars får du komma hit på besök :-)

Kram kram!