söndag 10 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Appelton estate, Black river, Treasure beach

Soffipropp har haft en dag på stranden, snart ska jag också ha det - å vad jag längtar!

****************************

Idag har snälla värdfamiljen tagit med mig på utflykt i sydvästra delen av Jamaica. Mycket att se så det blev många bilder i kameran. Väljer här att bifoga fler bilder och att skriva lite mindre:)

Första stopp var hos romtillverkaren Appleton Estate, där vi var med på en guidad tur. Appleton Estate har tillverkat socker sedan mitten av 1600-talet och rom sedan mitten av 1700-talet på samma område som fabriken fortfarande ligger. Förutom kvalitetsrom produceras också brunt socker, som exporteras till Europa. Turen började i baren, där vi blev serverade en mycket god och läskande "rum punch". Därefter gick vi runt på området och fick inledningsvis berättat för oss hur rom historiskt har framställts, innan vi gick vidare in på fabriksområdet och fick se dagens tillverkning. Idag var första dagen sedan jag kom till Jamaica som det var riktigt varmt och jag var mycket glad för att jag tagit med mig min hatt. T.o.m. de infödda tyckte att det var hett och lånade paraply för att stå ut i värmen. Turen avslutades med provsmakning av företagets många romsorter.


Nästa stopp var vid Black River (nej, floden är inte svart). Black River är Jamacas näst längsta flod, känd för sitt rika djur- och växtliv. Här kan man åka på båtsafari. Vi skulle vidare och tog oss inte tid till safari, men vi hann se safaribåtarna och en krokodil vid flodkanten.


Dagens sista stopp var Treasure Beach, ett ännu lite mer laid-back och mindre turistiskt strand- och badställe än Jamaicas mest kända badorter. Vi åt mat (jerk chicken) på en mindre restaurang och därefter gick vi till Jack Sprat, en helt fantastisk bar/restaurang nere vid stranden. Jag drack dagens kopp Jamaicanskt kaffe, medan de andra åt glass. Barnen letade snäckor vid stranden. Jag köpte ett halsband och en Bob Marley-t-shirt till utklädningfesten. Vi spenderade ett par timmar här innan det nästan var mörkt och dags att vända tillbaka till Mandeville.






 

Inga kommentarer: