lördag 9 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Potatisplantor i provrör och strömavbrott hos frisören


Idag har jag arbetat tillsammans med Dr L. i laboratoriet. I labroatoriet odlas virus- och bakteriefria plantor fram i provrör, för att sedan planteras ut i växthusen. En del plantor odlas som en del av olika forskningsprojekt, en del odlas kommersiellt för att säljas till bönderna. Dr. L är doktor i hydrokulturodling från universitetet i Virginia, där han bott i många år. Han är ursprungligen från Jamaica och har förutom i USA också bott en tid i London samt tillbringat tre månader i Stockholm. Med andra ord en kunskapsrik och berest man.


Dagens arbete i laboratoriet bestod av att göra nya potatisplantor av de plantor som planterades i provrör för sex veckor sedan. Plantorna skulle delas i mindre bitar och stoppas ner i egna provrör med substrat i. Det var mycket länge sedan jag jobbade i ett laboratorium och det var faktiskt riktigt roligt att prova på det igen. Och att jobba med plantor är ju helt nytt för mig och intressant att lära sig mer om.


Till lunch idag köpte jag jackfruit, något som i och för sig inte är speciellt typiskt för Jamaica, men som jag inte hade smakat tidigare och som jag ville prova. Den var mycket klibbig och lite svår att få ut det ätbara ur, men smaken var jättegod. Tyvärr reagerade jag på frukten, det kliade i munnen och överläppen svällde upp. Det var synd, men å andra sidan finns det så många andra exotiska frukter här att provsmaka att jag inte lider någon nöd av att skippa jackfruiten i fortsättningen.

Efter jobbet skulle jag följa med Rhianna och Joshua (barnen i familjen) till frisören. De går dit varannan-var tredje vecka, Joshua för att klippa sig och Rhianna för att tvätta och fläta håret. Jag ville gärna följa med för att lyxa till det med att tvätta och föna håret hos frisören. Dessutom ville jag veta hur det var att gå till frisören här, eftersom jag har funderar på att göra en jamaicansk frisyr till utklädningspartyt vi ska ha sista veckan i juli. (Lugn, den ska vara enkel att ta ut, jag kommer inte tillbaka till jobbet med dreadlocks..:o)) Frisören, som de går hos, ligger i ett köpcenter mitt i Mandeville. Vi var där runt halvfyra. Det var ett ganska litet rum med många människor i, både vuxna och barn. Tre manliga och två kvinnliga frisörer utförde klippning/rakning på kunder med kort hår, samt föning, flätning och mer avancerade frisyrer på kunder med långt hår. Rhianna gick fram till sin frisör och meddelade vår ankomst, och sa till Joshua och mig att vi kunde gå runt och titta i köpcentret så länge. Köpcentret var inte stort, så på 15-20 minuter hade vi köpt godis, tittat i en bokhandel och i en butik med eleganta kläder och skor för eleganta damer. Vi satte oss ner utanför frisören och väntade. Barnen spelade spel på Rhiannas och min mobiltelefon och jag tittade på folklivet och studerade frisörernas arbete. Klockan halvsju var det Rhiannas tur. Så Joshuas och lite senare min tur. Alla hos olika frisörer. När klockan var halvnio, barnen var färdiga och min frisör höll på med det sista med att räta ut mitt hår med plattång, då gick strömmen. Det blev kolsvart i hela salongen. Människor överallt som inte såg någonting. Med hjälp av mobiltelefoner kunde vi se så pass mycket att vi kunde betala och komma oss ut ur köpcentrat.




Kvällen avslutades på Burger King, som hade egen generator och därför kunde fungera som vanligt. Burgarna smakade ungefär som hemma. Inte det bästa jag har ätit här på Jamaica, men helt ok efter att ha suttit fem timmar hos frisören och vara rejält hungrig.

Inga kommentarer: