tisdag 26 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Söndag 24 juli







Soffipropp har haft ett blogguppehåll pga händelserna i Norge, men har återupptagit skrivandet.

*******************

Idag har jag stora delar av dagen suttit uppkopplad och följt de norska nyheterna, främst NRK:s direktsändning med bl.a. polisens presskonferens. Det är helt ofattbart det som har hänt. Och att sitta här mitt i bergen i Jamaica, där de flesta knappt vet var Norge ligger, gör att det, om möjligt, blir ännu mer ofattbart och overkligt. Det är nästan så att det kunde vara en mardröm som jag kommer att vakna upp från. Men jag vet att det inte är en mardröm och att något som man inte skulle kunna tro kunde hända har hänt. Hur kan en person planera något sådant i nio år utan att bli upptäckt? Hur kan han hålla fast vid sin så starka ideologi/värdsuppfattning i så lång tid och samtidigt fungera mer eller mindre normalt i samhället? (Om han nu har gjort det, vill säga.) Jag förstår det inte. Det är skrämmande. Mina tankar går till alla drabbade. Så onödigt och så orättvist.

Det känns på ett sätt ganska oväsentligt att berätta om vad som händer härnere, men jag vill inte heller att berättandet härifrån ska avslutas med den hemska händelsen 22 juli, så jag fortsätter.

Igår gjorde barnen, pappan i familjen och jag en utflykt till Alligator Pond. Det är inte en alligatordamm, som jag först trodde, utan namnet på en fiskeby vid havet. (The name is said by locals to derive from the shape of the mountain range, which viewed from the beach has bumps which suggest an alligator's back.) Jag hade tänkt åka själv, eller med barnen, men det kom inte på fråga, tyckte pappan i familjen och följde därför med.
Vi gick längs stranden från Alligator Pond till Alligator Pond River, där det är mer badvänligt. Vi kom fram mitt i en dopakt. Flera personer i olika åldrar som döptes i floden. Men det var fritt fram att bada samtidigt som dopen pågick. Floden var perfekt för barnen att öva simning i. Vattnet gick mig upp till knäna, så för mig var det lite för grunt. Barnen vill att jag skulle visa hur man simmar under vatten, men det gick inte...


Fiskhandel på stranden vid Alligator Pond.


 
Dop i Alligator Pond River. Flera personer som döptes.



Vi köpte fisksoppa och grillad (roasted) fisk vid en enkel fiskrestaurant på stranden. 



Så här vana vid vatten har de blivit nu. Några gånger till och de simmar:)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Vettesjutton om jag skulle våga bada i nåt med namnet Alligator Pond;) Kram

Anonym sa...

Vågar nån döpas i floden så vågar jag bada:-p Soffipropp

Anonym sa...

..även om jag först trodde att Alligator Pond var ett sorts akvarium för alligatorer;) Soffipropp