måndag 11 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Söndag

Soffipropp äter märklig frukost och går i kyrkan

******************


Mamman och barnen i familjen går till kyrkan på söndagarna när de har möjlighet. Jag ville gärna uppleva hur det är att gå till kyrkan här, så jag frågade om det gick bra att jag följde med. Det gjorde det.
Jamaica har Guinnessrekord i antal kyrkor per invånare. Det finns en kyrka i nästan varje hörn. Praktiskt taget alla religioner i världen finns representerade på Jamaica. Hela 65 % av befolkningen är dock kristna, vilket också min värdfamilj är. Kristendomen kom till Jamaica på 1790-talet.

Gudstjänsten startade kl 10, men det var inte så noga att man var där kl 10. Dörrarna stod öppna och människor kom och gick som de ville, speciellt under de två första timmarna av gudstjänsten som mest bestod av sånger (både västliga sånger och gospels) och information om kyrkans aktiviteter den kommande månaden. Det var en mycket välkomnande och hjärtlig, accepterande atmosfär i kyrkan. Mitt namn blev uppläst tillsammans med ett par andra namn som ett särskilt välkomnande för de som var i just den här kyrkan för första gången. Allt som skedde ackompanjerades av trummer och elpiano bakom altaret. När klockan var 12 startade predikan. Mycket annorlunda predikan jämfört med vad jag har varit med om hemma. Pastorn predikade med mycket hög röst och stor inlevelse, och hade (tyckte jag) en amerikansk framtoning. Han var vikarierande för den ordinarie pastorn, så jag vet inte hur predikan i den här kyrkan vanligtvis är. När predikan var över runt 13.15 kunde de som ville stanna och höra på ett tal om hälsa. Jag gick ut och tog foton tillsammans med barnen.
 
Kyrkan stod öppen så att folk kunde komma och gå som de ville. Detta är en av sidodörrarna.



Ville inte fotografera under själva gudstjänsten. Detta är efter predikan.

Ikväll har barnen sjungit och dansat för mig till "I got a feeling" och ett par Jamaicanska hits. Det är tydligt att sång och dans är något barnen här får med modersmjölken:-)

Till sist så visar jag också ett foto över dagens frukost. Frukosten varierar lika mycket som lunch eller middag gör hemma hos oss. Jag har fått allt från olika sorters varm mat till varmkorv till smörgåsar till frukost. Idag fick jag nog den hittills mest exotiska frukosten: kokta gröna bananer serverade med sötpotatis och en blandning av spagetti, korv och lök.


Nu är jag tillbringat första veckan här på Jamaica. Jag har upplevt så mycket och det känns som om jag har varit här längre, samtidigt som det också känns som jag precis kommit hit.

Inga kommentarer: