torsdag 7 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Tjuvning av tomatplantor och möjlig tur till Guyana

Soffipropp tjuvar tomater och funderar på resor och vattentillgång!

****************************
Idag har jag jobbat i växthuset, som ligger 10 minuters taxiresa från Christiana. Här i Mandeville åker man alltså taxi överallt. De flesta har ingen egen bil och man åker Route taxi så fort man ska någonstans, även om det bara är en kortare sträcka. Att gå eller cýkla verkar inte vara något alternativ. Och de pressar in så många personer som möjligt i en och samma bil (helst 4-5 personer i baksätet och gärna två i framsätet bredvid chauffören). Vilket är förståeligt. Bensinen här är inte mycket billigare än hemma.

Tillbaka till växthuset. Jag blev instruerad av en mycket söt dam (Ms. Patzy) hur man tjuvar tomater, dvs. hur man nyper bort tjuvskotten som annars tar energi och näring. Detta har jag visserligen gjort hemma också, men nu fick jag professionell utbildning i att tjuva tomatplantor. Och vilka fina plantor och vilka fina tomater! Söta Ms. Patzy var förstås väldigt intresserad av vilka grödor vi odlar i Skandinavien, vilken temperatur vi har, när på året man kan odla osv. De två dagar jag hittills har jobbat har inneburit mycket utbyte av erfarenheter. Jag får möjlighet att se och uppleva hur saker fungerar här och de är nyfikna och frågar om hur det är i Skandinavien. Jag ser att det är mycket man verkligen skulle kunna bidra med om man är här över längre tid, men jag undrar vad jag bäst kan bidra med under mina fyra veckor här?

Så fick jag en mycket oväntad förfrågan idag: Vill jag följa med på Caribbean agriculture workshop i Guyana näst sista veckan i juli? Guyana?? Jag visste alltså inte ens var det låg och absolut inte att det var en del av Caribbean community. Hursomhelst, tre personer från Christiana Potatoes ska dit och vill gärna att jag följer med. Jag måste förstås själv stå för kostnaden (ca 1000 USD), och så missar jag 6 dagar av mina 29 här på Jamaica... Medan jag tänker och funderar har jag också frågat voluntärorganisationen om vad de tycker. Min supervisor var positiv och hon skulle kolla med sin chef. Det var nog första gången de fick en fråga från en volontär om att resa bort från Jamaica under volontärarbetet :-) Några synpunkter? Tycker ni jag ska åka?

Vattnet kom tillbaka idag. Det var efterlängtat, speciellt från oss som inte är vana att leva utan rinnande vatten. Men, å andra sidan är rinnande vatten lyx för många här på Jamaica och för stora deler av jordens befolkning. Något att tänka på.

Inga kommentarer: