torsdag 3 november 2011

Tidernas bästa jobbföredrag - alkoholism

God afton bloggisar! Idag har jag varit på HMS-kurs hela dagen, och i samma sal ska också morgondagen spenderas. Det är ju inte allt som är lika engagerande och spänstigt, men sammanfattningsvis har det varit bra (och jag har fått äta massa choklad hela dagen :-), och ett föredrag har varit out of this world-bra; en f.d. alkoholist som berättade om sina erfarenheter och funderingar kring vad som gick fel och hur vi runt omkring - som medmänniskor och kollegor - bör reagera när vi märker att saker inte är som de borde. Det var väldigt rörande - jag fällde allt en tår, och såg att jag inte var ensam om det - och väldigt nyttigt!

Alkoholism finns runt omkring oss och många individer drabbas hårt, precis som samhället generellt. Men det är så svårt att ta upp ämnet. Man är osäker, rädd för att göra fel och såra, och man tänker att man inte har med det att göra. Då är det så bra att såna som vår man idag träder fram och berättar hur det är, hur man bör bemöta, vad man inte bör göra, hur man ska tolka tidiga tecken osv. Det jag tar med mig är framförallt att vi alla bär ett ansvar och måste våga ta upp temat (det gäller säkert för övrigt all form av missbruk och ohälsa, inte bara alkoholism) när vi tror att någon mår dåligt. Jobbmässigt inser jag att det är viktigt att sätta upp spelregler och normer för alkoholbruk. Har man en gång specifiserat vad som tolereras och inte på arbetsplatsen är det mycket enklare att säga ifrån.

Bäst vi tar ett snack med våra isbjörnar tror jag...

4 kommentarer:

K. sa...

Det låter väldigt intressant. Ofta skapar det större förståelse när någon som själv varit med om det berättar. Jag har varit med om det på min tidugare arbetsplats en gång och det är som du säger så svårt att agera. Man tenderar till att bara låtsas dom ingenting och intala sig själv att man inte har någon rätt att ingripa. Den mannen det gällde då fick sluta. Vad bra att du tar upp det här! Kram

Lingonberrie sa...

Det är svårt att säga till och lägga sig i någon annans liv...men ibland måste man nog..
Låter som ett jättebra föredrag och jag tänker bara på choklad sedan du kommenterade det. :-D
Kramar

Unknown sa...

Intressant! Jag har växt upp med en helg-alkis i familjen och vet vilken skada skiten kan göra. Är inte nykterist men är ganska restriktiv.....Kram!

VivanDivanGoesFashion sa...

Alkohol kan verkligen ställa till elände i familjer och såna där föreläsningar borde alla få gå på nån gång.

Kram
/Vivvi