onsdag 15 februari 2012

Världens godaste ost

Hej på er! Tiden går så fort här så jag har inte hunnit med att berätta om världens godaste ost! Den presenterades under en förträfflig middag i skogen för två veckor sedan; när ex-traineerna var inbjudna till hippa JR, som alltid är uppdaterad på det senaste inom musik, mat, restaurang, mode, inredning och media, trots två små tvillingar, heltidsjobb och massa sociala arrangemang.

Världens godaste ost alltså; det var vad som stod på menyn till förrätt. Mont d'Or är det riktiga namnet och är tydligen utnämnd till världens bästa bland ostkännare. Den värms upp i ugnen och äts till gott bröd och lite småplock. Och enligt JR ska man dricka vitvin till!

Den har den karaktäristiska franska smaken, men väldigt mild, är lite luddig på ytan, och konsistensen när den är lite ljummen är bara gudomlig; mjuk, krämig med rund smak. Jag är inte överförtjust i franska ostar, så den är inte världens bästa för mig - föredrar t ex en varm Camenbert - men det var i alla fall världens bästa tips till ostälskare och en hit som förrätt för oss som inte hänger med riktigt :-)

Kycklingen till huvudrätt och pajen till efterrätt var förresten väldigt smarrigt - hon kan det där med mat, JR!







8 kommentarer:

K. sa...

Åhh, den har jag aldrig smakat på. Det låter riktigt spännande och definitivt något för mig. Jag älskar ju ost. Tack för kul tips! Kram

Odd me sa...

Mmmm det låter ju vrålgott! Kram

Anne sa...

Mmm låter super och jag blev jättesugen på röda vindruvor .)
Kram

Unknown sa...

Luddig på ytan?! Möglig? Jag är lätt skeptisk till alla ostar som smakar mer än Edamer;) Kram

Gamla mamman sa...

Tror det är nåt för dig!
Kram

Gamla mamman sa...

Det var jättegott, även om jag har lite svårt för den franska ostsmaken. Men tycker man om det, är det nog just världens godaste ost!
Kram

Gamla mamman sa...

Det blev jag med när jag såg bilderna igen!
Kram

Gamla mamman sa...

Ha ha, bara lite småludd - inget att bry sig om ;-)
Kram!