torsdag 12 juli 2012

Jordgubbsfilosofin

Det är inte alltid lika lätt att vara positiv, att se framåt och känna glädje över tillvaron. Från imorgon skulle jag egentligen vandrat omkring här:


Men saker blir inte alltid som man tänkt sig. Ganska sällan faktiskt. Det ska inte så mycket till heller. Liten tuva stjälper ofta stort lass - är det inte det man brukar säga? Det konstiga är att jag har kännt det på mig, jag har vetat att det inte skulle bli något av det här. Mitt undermedvetna har flera gånger kommit till ytan, och utan att jag har vetat varför har jag inte skrivit semesterdag på schemat på jobbet. Jag har inte hämtat resväskan. Inte varit på posten. Jag nämnde den dåliga känslan för Soffipropp och Turbo igår. Så när jag fick telefonen i morse visste jag på något vis redan. Fast inte desto mindre tråkigt för det. Kämpade tappert för att inte börja grina på jobbet. Eller sparka hål i en vägg!

Inget jag kan ändra på, inget jag hade kunnat förhindra. Jag går på intet vis under, tro mig, jag vet att det kan ske betydligt värre saker än det här, och livet går vidare. Förhoppningsvis med semester till slut trots allt. Men ändå, visst är det själva FAN. Hur mycket tråkigheter ska man behöva tåla på kort tid?

Det är nu Petter Stordalens Jordgubbsfilosofi kommer så väl till pass: "Sälj de jordgubbarna du har, för det är de enda du kan sälja" Så, med det i bakfickan, försöker jag tänka positivt; och det fungerar ganska bra. Får jag inte till det jag vill idag, får jag kanske det imorgon? Eller en annan dag. Det blir tack och lov inte alltid som man tänkt sig, för då kan det bli så oändligt mycket bättre!

12 kommentarer:

Helen sa...

Det är ju så; det visar sig i slutändan att det blev nåt bättre. Men det är ju trist när man är mitt i nåt.
Kram!

Lingonberrie sa...

Så tråkigt, fick du jobba över??
men hoppas att semestern infinner sig lite senare då.
kramar!

Unknown sa...

Nä fy fan! Tycker synd om dig......
Men förhoppningsvis blir det nåt ännu bättre i semesterväg för dig! Stor kram!

Gamla mamman sa...

Ja usch, tyckte att oturen borde vara slut. Men som sagt, det här blir kanske lika bra eller ännu bättre :-)
Kram!

Gamla mamman sa...

Nej, inte jobbrelaterat. Det är diverse tråkigheter med resesällskapet :-( Semester blir det i alla fall, men lite kortare, lite annorlunda.

Kram kram

Gamla mamman sa...

Brukar inte tycka om att tycka synd om mig, eller att andra gör det, men nu tycker jag lite grann synd om mig själv... Och då är det skönt att fler tänker likadant :-)

Stor kram tillbaka!

Hilde sa...

Vad tråkigt när det blir så där, och tråkigheter tycker jag du haft nog av nu.
Kram

Solid sa...

Hej!
Fy vad trist och vilken hisnande vacker vandring det ser ut som. Men visst är det märkligt att vi bara känner på oss vissa saker i livet.
Kram från Eva och vilken bedårande liten sötnos du visade.

Nena sa...

Ja, tråkigheter har du väl haft så det räcker. Klart att du får lov att bli besviken och tycka synd om dig själv! Jag sitter också här och tycker synd om mig själv för att jag haft en massa strul med mina tänder. Och nu tillåter jag mig faktiskt att gnälla, t.o.m. inför andra. Brukar inte det, men ibland känner man bara att enough is enough! Ja, man FÅR tycka synd om sig själv (åtminstone en stund, sen får man väl rycka upp sig...)
Hoppas det blir bra ändå med din semester!!!!
Kram

Gamla mamman sa...

Ja, ikke sant! Men nå har jeg slått meg til ro med det også. Muligens siste arbeidsdag i morgen uansett. Og man får være glad for det lille :-)

Klem

Gamla mamman sa...

Det ser jättevackert ut! Det får bli en annan gång. Får nöja mig med vacker kissemiss tills vidare :-)
Kram

Gamla mamman sa...

Tack söta :-) Jo, man får tycka synd om sig själv ibland, och gnälla av bara helsike! Så får man ut det och kan gå vidare. Lycka till med tänderna!

Kram