tisdag 1 januari 2013

Årskrönika 2012

Vilket år det har varit! Extremt händelserikt, på gott och ont, men det började precis som det här - med en bloggkrönika och saknaden av Ivanhoe. Jag drömmer om silke och om vintern som är trög, men den kom; den här gången också. Och jag får en blogg award och funderar över de verkligt stora frågorna ;-) Det blir förstås en januariresa till Beitostølen och en helg med två julbord - som sätter sina spår. Jag har förfärligt ont i ryggen, men går till naprapat och blir bättre. Och varken julborden eller Fula Bettan tar slut...

Februari kommer och inleds med traditionsenlig Beitohelg med familjen. Rosa, söta, härliga mamma stannar några dagar till och jag blir kär i by Ti Mo ungefär samtidigt som jag tröttnar lite på bloggandet. Men tycker tydligen snabbt det är kul igen och kör på om chefen, Fedden knit, tidig vår och Mollyprovning - "bästa kollektionen hittills" tycker jag. Igen... Så fasar jag över att Ranelid gick till final och gläds åt att Sverige fick en ny sessa! Och våren känns verkligen nära. Vi är på dop och jag - JAG!? - vinner en tävling. Så är plötsligt vintern tillbaka men jag drömmer en riktig önskedröm och våren återkommer innan Februari hinner ta slut.

Mars börjar i Utrecht och fortsätter med SPA i Sunne, och jag är våryr, både ute och inne! Och lite elektrisk... när bakslag 2 och 2,5 slår till. Våren vinglar lite fram och tillbaka och jag vinner nåt fint igen. Det firas tydligen med att slå till på skopar nr 52... Och plötsligt är det sommar ute! I Oslo. Men vi är inte där. Så blir det banne mig en vinst till! Sen är det dags att hälsa på Pär under ett pitstop på Odd Molly-träff i Stockholm! Kunde inte låta bli och kom till London en dag senare än de andra. Hann med Brighton också innan vi reste hem igen. Hem till ny resa med jobbet och hem till en sprillans ny brorsdotter - hjärtegrynet ankommer.

Så blir det april och påsk och vår. Jag är faster och gudmor på heltid, när jag inte skapar påskägg med mamma. I Oslo träffar jag gamla kollegor och våren försvinner! Tillbaka till Sverige och Clarion post hotell redan helgen efter, med maffiabrudarna och MAT i stora lass. Och Odd me! Mollywood och blogglandia känns stort! Rättegången mot Breivik börjar i Oslo, samtidigt som det slår ut, trots kylan, och Michael Bublé bubblar. Så är det möhippedags - och vi bakar andra bullar och gör en Britney Spears musikvideo :-) Det blir grönt på riktigt och det mesta av fritiden läggs på hjärtegrynet. Det är vår i luften och jag saknar sambon.

Och det ska jag fortsätta med, visar det sig... Jag tar en paus och går in i nån märklig dvala, lever i en glaskupa där allt är grått och tyst. Jag vaknar med fysiska smärtor och har svårt att ta mig ur sängen. Det är tungt, så tungt som det aldrig varit tidigare. Men NI finns där och det hjälper! Tiden blir abstrakt; jag kan inte skilja på sekunder och veckor, och det är över på riktigt. Men världen går sin gång, med eller utan mig, och jag orkar vara med. I alla fall ibland. Det blir 17. mai och bröllop för Piff. Och jag vaknar lite ur dvalan mot slutet av maj, när pingstvärmen slår till och jag är i Sverige igen.

Juni kommer, och sommaren är som bortblåst. Jag tycker att det är bra! Lika bra som att kunna ha roligt på jobbfest. 6:e juni blir en ny höjdpunkt, precis som den nya mannen som kommer i posten :-) Och jag känner att den absoluta botten har lämnats. Istället försöker jag ta vara på de positiva tankarna och upplevelserna, och låta de negativa vara bagateller. Hjärtegrynets dopsdag blir perfekt och jag känner lycka. Vilket jag också gör över en dag med Bull. Midsommarfesten som jag gruvat mig lite till blir toppen och sen... Sen tar utflykterna vid. Sommaren 2012 blev en inspirerande utflyktssommar, främst med Soffipropp. Jag upplever så mycket vackert och jag mår bättre och bättre. Det blir Strand, Svartskog, Operan och kattungetitt i Fredrikstad. Innan juni är slut har jag bestämt mig för att skaffa katt!

Juli kommer, och mamma och pappa med den! Vi har semester i stan och jag tar ett ögonblick i sänder. Jag börjar en resa, utan riktigt mål, och först ut är en vit byrå. Sommaren är igång, och det är nog jag också igen. Faster och farbror kommer på blixtvisit och utflykterna fortsätter med Oscarsborg, besök hos N & C, Bærums verk, det egna hemmet, Tusenfryd och kattbesök igen. Jag inspireras väldigt av Petter Stordalens sommarprogram (läs blir kär i honom) och sommarens semesterresa blir utsatt, men det visar sig vara bra, det med. Går på Veronica Maggio och dricker fantastiska drinkar med Piff innan semesterresan till slut kan göras. Men innan vi åker till Italien hinner jag säga hej till Bernt. Det blir ett par dygn i Venedig innan vi drar söder ut till sol, bad, Chioggia, italiensk omtanke och ett hotell med gäster och personal vi sent ska glömma! Resan avslutas med ett långt flygbyte och ett kärt återseende i Köpenhamn. Sen hägrar Sverige och familjen på nytt, och jag badar! Och blir lite förälskad i Bruce. Den vita byrån får sällskap av ett gäng antika möbler.

Så är det redan augusti, jag är tillbaka i Oslo och får badat en gång till innan den älskade lilla Berit kommer och jobbvardagen är igång. Jag skrattar så jag gråter, gosar med Berit, njuter av Oslo, är på kräftskiva och gör en sista sommarutflykt och tar ett sista sommardopp med Soffipropp, i det vackra Svartskog. Sen reser jag till Ålesund och träffar en kär väninna, som jag träffar för sällan. Vi paddlar kajak och går på tur. Herregud så vackert det är! Augusti avslutas med en vecka med Lillan och barnen på besök, lite fler nya möbler, avskedsfest och överraskingsdag för gullig 60-åring. Innan hösten kommer har jag omdefinierat mig själv, och är nöjd med det och sommaren som gått.

Det är fortfarande väldigt mycket Berit i september. Och Oslo. Jag saknar hjärtegrynet och går till attack mot de glossiga magasinen. Det är lyckad fest på jobbet, med aningen misslyckad dansklänning... Jag ser gammal och grå ut och bestämmer mig för en lillebror till Berit. Jag är stolt över cykelturen med jobbet och får en ny favoritkofta. Och en ny bil!

I oktober öppnar Oslos nya mathall och Berit är ursinnig för att Elon flyttar in hos oss! Som tur är kommer hjärtegrynet med familj på besök och hjälper mig med syskonbråken, som faktiskt övergår i kärlek ganska snabbt. När hösten är som vackrast kommer mamma på besök och jag får nytt i sovrummet. Sen är det höstens första hyttetur som står för dörren och vi tjuvstartar med jul! Tigerns bloggawards går av stapeln och jag reser till Beitostølen igen. Innan oktober går över i november reser Bull och jag via Helsingfors till Bangkok!

November inleds i paradiset; på Koh Samet med Lillan och barnen, och fortsätter strax med snö i Oslo. Gästrummet är först klart och medan jag är på semester är världens snällaste föräldrar och lägger nytt golv hos mig! Den 12:e november klarar jag inte att vänta längre, men tar fram lite adventspynt och har föradvent hemma :-) Jag reser till Danmark med jobbet och vidare till Skåne och maffiahelg, med en mus i väskan! Vi testar mathallen igen och jag får två bloggawards, som jag blir jätteglad över! Ett första, aningen vilt, julbord avhålls och jag blir fotograferad framför Oslo barcode, av Karolina, en ny, väldigt söt bekantskap :-) Så kommer advent och sista novemberhelgen spenderas på diverse julmarknader i Hamburg och Lübeck med Guldlock och söta E.

December är en ordentlig mysmånad, och vi pysslar, pyntar, glöggfestar, lagar julgodis och gör julfint. Hemmet står klart, med nytt matrum, lite nytt i köket och nytt vardagsrum. Jag bakar urfula lussekatter ;-) och sjunger. Och så är det den årliga Santa's pubcrawl, jäkla skoj :-) Hinner ett julbord och en julavslutning till, ett fabriksbesök, en snabbtur till London och ett babybesök hos en helt ny guldklimp innan arbetslivet 2012 avslutas och jag tar långledigt i Sverige. Och firar jul. Som aldrig förr :-) Med familjen och en gammal vän och Freeport och en saknad ballerina och, bäst av allt; med hjärtegrynet! Året avslutas på superrolig fest hos Turbo, med nya och gamla vänner, i en klassisk dimmig tigerstad; där man mest hör och luktar raketerna ;-)

Ett jobbigt år är slut. Men när jag ser tillbaka har det innehållit väldigt mycket bra också! Ett lärorikt åt, ett händelserikt år. Ett år. Jösses så fort det går! Blir spännande att se vad 2013 bringar, jag glädjer mig! :-) Hoppas ni vill följa med vidare, och tack för resesällskapet så långt!!



6 kommentarer:

Titti08 sa...

Tänk så mycket som händer på ett år....tack för en fin tillbakablick.....vi ses på tåget vidare.
Kram Titti

Sara Mia sa...

Vilken gedigen årskrönika! Såklart följer vi med dig även det nya året som säkert blir spännande och innehållsrikt. Kram!

Hilde sa...

Ja vilket år du haft. Jag känner på mig att 2013 blir supert!
Gott nytt år fina Tigern!
Kram

Shopaholic sa...

GOTT NYTT ÅR FINA DU!!
Vilket händelserikt år du haft men som sagt den har även innehållit väldigt många fina topper. Utan mörker kan man inte uppskatta ljuset.
KRAM och hoppas ditt 2013 blir UNDERBART!

Anonym sa...

Vilket år! Att jag fick vara med på en liten del av det var jättekul. Om du har gjort sådär mycket i 2012, tänk då på hur 2013 kommer bli. Helt fantastisk!

Fiona sa...

Vilken bra skrivet krönika. Mycket händelser!
Gott nytt år fina du!
Kramar