tisdag 19 februari 2013

Som en saga - Røros martnan

Som att gå runt i en saga! Precis så är det att vandra omkring bland trähusen i den vita snön i Røros. Om nån är avundsjuk på Oslo-vintern kan jag meddela att jag är avundsjuk på Røros-vintern! Ni som kommer i håg Pippis jul kanske känner igen er - den är nämligen inspelad här.

Ibland tycker jag att jag har världens bästa jobb - idag t ex. Av en tillfällighet lyckades vi besöka Røros under årets stora begivenhet; martnan. Dvs den stora marknaden. De dagarna i februari när det lilla gruvsamhället - som står på Unescos världsarvlista - intas av många tio tusen besökare, varav många kommer i gammaldags häst och vagn över snö och is. Av en tillfällighet är vädret på sitt allra bästa och, inte av en tillfällighet, men tack vare en tidig morgon och noggrann planering, fick vi tid att faktiskt uppleva lite av Røros.
 


8 kommentarer:

Fröken Abbe sa...

Oj, vad mysigt! Och strålande sol! Blir allt lite avis där!
Kram

Solid sa...

Hej!
Vad underbart och härligt det ser ut. Kram från Eva

mamma sa...

Det ser verkligen mysigt ut, dit får vi åka någon gång.

Kram

Anonym sa...

Oj, va´ fint! Vad arbetar du med, som tar dig till sådana platser?

Kram Carina

Anne sa...

Så vackert! (trots al snö hihi)
Kram

Hilde sa...

Röros är ett av Norges vackraste ställen, det är jag säker på. De små gulliga gamla husen och de underbara butikerna... Klart katterna saknar dig, och hoppas det ordnar sig för Elon.
Kram

Gamla mamman sa...

Visst är det fint! Carina - jag jobbar med inköp och logistik, så har turen att få besöka diverse leverantörer lite varstans.

Kram till er alla - och missa inte Røros!

Anonym sa...

Men gud så fint! Där har jag aldrig varit. Helt underbart!