fredag 8 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Besök av The Gleaner och provsmakning av Jamaicas nationalrätt

Soffipropp äter och träffar spännande människor - följ henne här!

*************************

Jag hann inte vara mer än fem minuter på jobbet idag innan två personer från Jamaicas största tidning, The Gleaner, dök upp. De skulle göra ett reportage om situationen i Christiana: affärslivet, jordbruket, människorna, kriminalitet etc. och ville få en insyn i Christiana Potatoes verksamhet. Så större delen av dagen spenderades tillsammans med dem. Denna tredje dag på jobbet fick jag alltså min andra fulla guidning av hela företaget: kontoret, laboratoriet, lager- och packverksamheten samt växthusen. Under bilresan mellan platserna passade jag på att intervjua reportrarna om The Gleaner, situationen för papperstidningar på Jamaica, kriminalitet m.m. Spännande att få möjlighet att prata med så många olika människor som jag har fått de här dagarna! För er som är intresserade av reportaget så kommer det att publiceras lördag 16 juli, förhoppningsvis också på internet (länk ovan).


Jag hade trott att jag skulle jobba i växthusen idag och hade därför med mig "matpakke" som mamman i värdfamiljen gjort i ordning. Nu blev ju inte dagen som planerat och vi åt lunch på kontoret. Jag hade inte beställt mat, men när Mrs M såg att jag satt med min matpakke (som förövrigt var jättegod) kom hon med en "provsmakningsportion" av Jamaicas nationalrätt: ackee and saltfish. På Jamaica så serverar man gärna flera olika rätter tillsammans. Det jag fick här var ackee and saltfish kombinerat med roast breadfruit och dumplings ("flatpalt"'). Jättegott! En provsmakningsportion på Jamaica är ingen liten portion, och eftersom jag inte klarar att lämna mat, så var jag om möjligt mer än proppmätt efter att ha ätit både matpakken och provsmakningsportionen. Tips till mormor och farmor: prova att servera flatpalt till vanlig mat, t.ex. köttförssås och spagetti eller kyckling och ris :-)



För att fortsätta dagen med att provsmaka Jamaicas specialiteter, så köpte jag på vägen hem en kokosnöt. Jag som trodde kokosnötter var bruna och håriga, men så inte den jamaicanska. Den är grön och ser mer ut som en jättemelon. Den serverades med ett sugrör. Det var inte bara utseendet som var annorlunda. Den smakade mest ljummet vatten med en aning sötaktig och syrlig smak. Inte alls kokos. Har ju som sagt svårt att lämna mat, så försökte ge bort nöten till en far med en liten dotter, men när de sa nej så var jag faktiskt tvungen att kasta den...

Inga kommentarer: