tisdag 5 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Dag 1

Soffipropp har spenderat första hela dagen på Jamaica, följ med!

*************************************

Nu har jag fått strömmen tillbaka:-) Fick hjälp av pappan i värdfamiljen med att justera uttaget i adaptern så att det passar till datorsladden.

Det är väldigt mycket nytt och annordlunda att lära sig här. Det började redan vid frukostbordet: Frukosten är ett huvudmål och jag blev serverad två stora (riktigt goda) potatiser tillsammans med en blandning av stekta makaroner och stekta grönsaker! Inte alls så illa. Och eftersom tidsskillnaden fortfarande sitter kvar i kroppen så var det ju egentligen sen lunchtid för mig. Som också gjorde att jag drack en stor kopp Jamaicanskt kaffe till maten - bland det godaste kaffet jag har smakat!

Annars har dagen bestått av introduktion till Jamaica, Mandeville, vår arbetslats och vår roll som volontärer här. Har spenderat dagen tillsammans med sex andra nya volontärer, från Tyskland, England, Frankrike, USA och Österrike. Jag tror vi alla känner oss mycket välkomna hit och att man verkligen uppskattar och är tacksam för att få hit personer som vill hjälpa till genom att jobba ideellt.

Arbetet börjar imorgon. Idag följde en person från organisationen med mig på besök hos kooperativet jag ska jobba på. Det blev en snabbvisit eftersom vi var sena och han vi skulle träffa var på möte, men jag fick i alla fall lära mig hur jag ska transportera mig fram och tillbaka. Transporten här är en sak för sig. Det finns inga bussar eller annan "vanlig" kollektivtrafik. Det som finns är s.k. Route Taxi, som kör bestämda sträckor när bilen är full. För att ta mig till arbetet måste jag ta två sådana taxisträckor och det är en bit mellan hållplatserna.

Jag har idag också köpt ett lokalt simkort, så nu har jag också ett jamaicanskt telefonnummer! De vill att vi har ett lokalt simkort för att de enkelt ska kunna nå oss och vi enkelt ska kunna ringa här när vi kommer upp i situationer som kräver det.

Ikväll har jag spenderat tid med värdfamiljen, överräckt presenterna och pratat om Jamaica och Norge/Sverige. Barnen har visat mig skolböcker och uppgifter de håller på med. Nu för en stund sedan kom dottern i familjen, som är 10 år, in med ett handgjort halsband till mig.

Det finns inget vatten i kranarna. Hela Mandeville är tydligen utan vatten pga av någon transformator som är trasig. Än så länge går det bra att tvätta sig i en balja med vatten, men blir det många dagar till så blir det en utmaning!

1 kommentar:

Tindy sa...

Din värdfamilj ser ut till att vara en så fin varm sådan:) jag det blir mycket nytt. så roligt att följa:)
kram kram:)