tisdag 5 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Montego bay och första mötet med Jamaica

Voluntärarbetande Soffipropp är framme på Jamaica och gästbloggar här - följ hennes äventyr i sommar!

*******************************

När jag stiger ut ur planet på Montego Bay är det doften av varm, fuktig, ren och nästan lite klorluktande luft som först slår emot mig. Nästa intryck är människorna som sitter vid bagageutlämningen och spelar och sjunger reaggea.

"Welcome to Jamaica!" Jag vet inte hur många gånger jag möttes av den välkomsthälsningen på väg ut ur flygplatsen. Flera personer kom fram och ville hjälpa mig när jag inte omedelbart hittade en skylt med voluntärorganisationens namn på. En chaufför övertalade mig att få ringa till dem och efterlysa chauffören trots att jag bara väntat 5 minuter. Och de vill alltså inte ha betalt för att hjälpa till (detta inte bara enligt min godtrohet utan också enligt personalen på voluntärorganisationen).

Chauffören var lite sen pga ett häftigt regnväder. Han hälsade oss (mig och en tysk tjej, som kommit med samma flyg som jag) välkomna till Jamaica, sa att en månad var alltför kort tid här och hann berätta en hel del om landet under den tre timmar långa, krokiga färden till Mandeville. På fel sida av vägen.
Väl framme i Mandeville, 20.30 lokal tid, hade jag varit uppe i nästan ett dygn. Hade föstås sovit en del under resan, men när klockan är +7 h i min kropp så är t.o.m. jag ganska trött. Så efter att ha ätit en portion med ris, kyckling och räkor så gick jag direkt och la mig.

Har nästan slut batteri i laptopen och min adapter passar inte til datorsladden upptäckte jag precis, så får sluta här och kommer tillbaka när jag fått ordning på strömmen :-)

3 kommentarer:

Tindy sa...

Så himla roligt att få läsa detta äventyr som är så gott gjort:) DUKTIGA DU!
Ska bli jättekul att följa ditt arbete:)
kram kram:)

Unknown sa...

Håller med Too di loo, ska bli jätteroligt att följa detta:) Kram!

Johan sa...

Soffipropp - tuffare än tåget!
Det ska bli kul att läsa mer om ditt arbete på Jamaica :-)