onsdag 6 juli 2011

Gästblogg Jamaica - Ministry of Agriculture & Reggea Dance Class

Soffipropp dansar vidare på Jamaica!

**************************

Jag har sådan tur att barnen går på sommarskola och börjar kl 9 på morgonen, vilket gör att jag kan ha sällskap med dem och deras far till Mandeville på morgonen. Idag släppte de inte mig ur sikte förrän de föräkrat sig att jag satt i rätt Route Taxi på väg mot Christiana Potato Growers Cooperative Assn. Resan från Mandeville centrum till Christiana tar ca en halvtimme. Blev tillfrågad av en av medpassagerarna om han kunde följa med mig (Can I come with you?), men jag svarade trevligt och artigt att det inte gick eftersom jag var på väg till jobbet och då var han helt nöjd med det. (Precis som jag lärde mig på introduktionsdagen i går..:-)

Väl framme fick jag reda på att myndigheterna (Ministry of Agriculture) var på väg för en inspektion i samband med ett nytt projekt som man är på väg att starta. När Mr och Mr kom, ca 1 timme sena pga att de hade kört fel, så började de direkt fråga ut mig om var jag kom från, hur länge jag hade varit på Jamaica, om det var första gången, vad jag tyckte om Jamaica och försäkrade mig om att jag kommer att älska Jamaica... Vi åkte ut för att inspektera ett lager och sedan vidare till växthusen. Det var skoj och skratt blandat med seriösa diskussioner hela tiden. De frågade om jag hade hunnit smaka patties (en pirogliknande produkt) ännu, vilket jag inte hade, så besöket slutade med att de bjöd hon som är environmental officer och mig på Juici Patties, Jamaicas fast food-kedja, jättegott!

Så passade det sig så bra att jag fick skjuts med dem tillbaka till Mandeville och jag kom i god tid till Reggea Dance Class som voluntärorganisationen ordnade idag. Reggea Dance Class var något jag hade sett fram till. De ordnar detta en gång i månaden och jag hade läst om det i tidigare nyhetsbrev. Det var en aerobic-liknande tillställning och ungefär samma svårighetsgrad som Zumba, för er som har provat på det. Jättekul! Finns tydligen ingen generell kurs att gå på, utan om vi vill lära oss mer, så är det ut och dansa på en klubb som gäller. Och förresten är det inte traditionell reggea utan dancehall som är hot här och det var också det vi lärde oss idag. Läs på wikipedia här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dancehall

Vi har fortfarande inget vatten i kranarna samtidigt som det regnar ihärdigt stora delar av dagen. Idag har det också åskat ganska kraftigt. Min oro för hur jag skulle klara värmen och hur jag skulle skydda mig från solen har jag alltså inte behövt bekymra mig för hittills. Men bara skönt att få anpassa mig litegrann innan solen kommer. För den kommer, säger de som vet.



Inga kommentarer: